Ohjeita työnhakuun

Rakenna oma työpaikkasi

Ohjeita työnhakuun

Me haluamme luoda Suomeen uusia työpaikkoja ja auttaa ihmisiä kehittymään ammattilaisina sekä löytämään uusia, innostavia urapolkuja. Olemme siksi laatineet kokemuksemme tuomia huomioita työnhausta avuksenne.

1 CV

CV ja hakemus ovat ensivaikutelma sinusta rekrytoijalle. Jos lähetät ne myöhässä tai aivan viime tipassa, et lue ohjeita tai lähetät huolimattomasti vain osan pyydetyistä tiedoista, mitä se kertoo sinusta työntekijänä?

Ensivaikutelmaan vaikuttaa myös CV:si ja hakemuksesi ulkoasu. Kirjoitusvirheet eivät ole olennaisia sisällön rinnalla, mutta ensivaikutelmassa ne kertovat huolimattomuudesta tai kirjallisen ilmaisun puutteista. Tarkasta tärkeät tiedostot ennen lähettämistä. Onhan tiedostoissa yhteystietosi?

Muotoile CV sen mukaan, mitä haet.

Jos haet esimerkiksi luovaa tai visuaalista lahjakkuutta hyödyntävää työpaikkaa, ansioluettelosi on mahdollisuus ilmaista näitä ominaisuuksia. Muotoiltu, visuaalinen CV jää paremmin mieleen, antaa kuvan persoonastasi sekä esittelee myös tietoteknisiä taitojasi. Muokattavia pohjia löytyy helposti Googlesta.

Rakenna CV osaamisesi pohjalta. Osaaminen ei tule vain tutkinnosta tai työkokemuksesta, vaan myös harrastuksista, kiinnostuksista ja luontaisista ominaisuuksista. Mikä sinun osaamisessasi on olennaisinta haettavaa paikkaa ajatellen? Mikä on sinussa kaikkein mielenkiintoisinta?

Keskity olennaiseen ja tiivistä muu. Ovatko esimerkiksi vuosikymmenten takaiset työsuhteet todella sivutilan arvoisia tai tarvitseeko eri alan työpaikka tässä vaiheessa kattavan listan akateemisista julkaisuista?

Jos silmäilet CV:täsi, löydätkö vaivatta kaiken olennaisen tiedon? Onko sisältö jäsennelty loogisesti ja onko sitä miellyttävää lukea? Onko CV:hen valitussa kuvassa tunnistettavasti työhaastatteluun tuleva ammattilainen?

Varmistathan myös sen, että sinulla on lupa käyttää listaamiasi suosittelijoita.

 

2 Hakemus

Jos hakemuksesi lukeminen on sinusta tylsää, luultavasti se ei sytytä myöskään lukijaa. Oletko lähettänyt saman hakemuksen jo lukemattomiin työpaikkoihin vailla vastakaikua?

Kuka sinä olet? Mitä juuri sinä tuot haettavaan työpaikkaan?

Mene suoraan asiaan. Kerro auki, miksi sinä ja mitä sinä tuot heille. Erityisesti alaa vaihtaessa tai hakiessa työhön, johon CV ei suoraan anna kiistattomia avainkortteja, on olennaista avata, mitä ainutlaatuista sinä tuot haettavaan paikkaan ja miten taitosi soveltuvat juuri tähän tehtävään. Rekrytoija osaa lukea CV:si itsekin, joten sen referointi ei ole ensisijaisen tärkeää.

Sen sijaan, että kertoisit olevasi sosiaalinen, ulospäin suuntautunut, ahkera ja tosi hyvä tyyppi, joka tulee kaikkien kanssa toimeen – kerro miksi. Millaista sinun kanssasi on tehdä töitä? Millä tavalla ahkeruus näkyy sinussa työntekijänä? Mitä tarkoittaa joustava tai itseohjautuva sinun kohdallasi?

Jos työssä on olennaisena osana esimerkiksi sosiaalisen median markkinointi ja verkostoituminen, muista tuoda esiin oma some-aktiivisuutesi tai asiantuntemuksesi. Jos haet viestintää tai vaikka koodaamista sisältävää paikkaa, sisällytä mukaan linkkejä työnäytteisiin, jotka esittelevät osaamistasi.

Kohdenna hakemuksesi sille työpaikalle, jota olet hakemassa. Miksi tämä yritys? Mitä ainutlaatuista juuri sinä tuot heille? Millaisen tarpeen sinä täytät ja miten autat yritystä pääsemään tavoitteisiinsa?

Mikäli yrityksen tarve, johon juuri sinun osaamisesi vastaa, ei käy ilmi työpaikkailmoituksesta tai yrityksen sivuilta, soita ja kysy annetulta yhteyshenkilöltä. Kysy esimerkiksi, minne yritys on matkalla ja mitä tavoitteita heillä on tai mitkä ovat tärkeimmät tavoitteet haettavalle tehtävälle. Siten voit kirjoittaa kohdennetun, jalat alta vievän hakemuksen, joka kertoo heille, että juuri sinä olet vastaus tarpeeseen.

 

3 Video

Video parantaa huomattavasti mahdollisuuksiasi henkilökohtaisen haastattelun saamiseen, ja se on mahdollisuus näyttää oma motivaatiosi, asenteesi ja sopivuutesi yrityksen kulttuuriin. Uskomme, että osaaminen on paljon muutakin kuin paperi ja kannustamme siksi jokaista tekemään videon.

Videolle annettu aika kannattaa käyttää hyödyksi kertomalla jotain, mikä ei käy jo ilmi ansioluettelostasi. Vaikka kannustamme suunnittelemaan videon ajatuksella, sitä ei ole syytä pelätä. Me ja työnantajat haluamme vain nähdä sinut omana itsenäsi ja kuulla tuomastasi ammatillisesta lisäarvosta.

Muistathan kiinnittää huomiota aikarajaan (2–3 min), valaistukseen, häiriöttömään taustaan sekä työhaastatteluun sopivaan omaan olemukseen.

Tee video ajoissa. Aikataulut ovat tiukkoja, ja myöhästyvä video todennäköisesti jää kokonaan matkasta. Mikäli teet videosi viime tipassa, älä mainosta sitä avaamalla videosi kertomalla, kuinka myöhässä se on.

Parasta vaikutelmaa ei tee myöskään julistaa, kuinka huono videosi varmasti on tai miten et osaa tehdä sellaista. Kyllä osaat: tässähän me katsomme juuri todistetta siitä. Ole oma itsesi ja usko omaan ammattitaitoosi.

Puhuttele oikeaa yleisöä.

Mieti, mitä paikassa haetaan. Videon ensimmäiset 10–30 sekuntia antavat sinusta varsin tehokkaan kuvan. Haetko modernin mainostoimiston huipputehokkaaksi markkinointipäälliköksi vai ehkä monitoimitekijäksi lämminhenkiseen perheyritykseen?

Olemme ihmisinä luontaisesti kiinnostuneita toisista ihmisistä, ja suurinta osaa työnantajista kiinnostaa myös se, mitä teet työajan ulkopuolella, mistä olet kiinnostunut ja mikä tasapainottaa elämääsi työn ohella. Vapaa-ajan minään ei kuitenkaan kannata käyttää kohtuuttoman paljoa videoaikaa, kun kyse on työhaastattelusta. Onkin erityisen hyvä, jos pystyt kertomaan itsestäsi ammatillisessa valossa: esimerkiksi millaisia työssä arvokkaita ominaisuuksia tai verkostoja harrastuksesi tuo sinulle.

 

4 Haastattelu

Rekrytoinnin viimeinen vaihe on kunkin yrityksen henkilökohtaiset haastattelut, joissa koulutettavat ja siten tulevat työntekijät valitaan. Yhä useammin papereita, tutkintoa ja aikaisempaa kokemusta jopa tärkeämpää on oma asenne ja oman persoonan sopivuus yrityksen työyhteisöön ja kulttuuriin. Ole oma itsesi ja nauti keskustelusta.

Positiivinen, ratkaisukeskeinen can do -asenne voi hyvinkin olla ratkaisevassa asemassa. Samoin oma elekieli ja olemus sanovat paljon, ja niinkin yksinkertaiset asiat kuin silmiin katsominen, kättely ja tapa istua ja olla läsnä puhuttelevat työnantajaa.

Perehdy yritykseen ja tehtävään viimeistään ennen haastattelua. Usein haastattelun aikataulu on tiukka, joten valmistaudu kysymään mieltä askarruttavia asioita etukäteen: voit kysyä esimerkiksi haettavan tehtävän haasteista tai siitä, kuinka tehtävän tarve on syntynyt tai haastattelijan mielipidettä oman työn parhaista puolista.

Usein työnkuva voi laajentua hakijan omien vahvuuksien mukaan. Mieti, mikä on avainosaamistasi ja mitä juuri sinä tuot tälle yritykselle.

Varsinkin koulutuksessamme voi työhaastatteluja päätyä olemaan useaan eri työhön. On luonnollista, että työpaikat ovat omassa mielessä tärkeysjärjestyksessä, mutta tule jokaiseen haastatteluusi kuin se olisi ensisijaisesti hakemasi työpaikka. Harva asia kaivaa maata jalkojesi alta samalla tavalla kuin se, että ilmaiset työnantajalle tämän olevan vain varavaihtoehto, joka ei todella motivoi sinua.

On hyvä ajatus katsella etukäteen yleisimpiä haastattelukysymyksiä ja pohtia, mitä niihin vastaisi. Moni työnantaja päätyy kysymään esimerkiksi vahvuuksia ja heikkouksia tai vaikka sitä, mikä on suurin saavutus tai pahin tehty moka.

Vaikka aikaisempi työsuhde olisi päättynyt kammottavan huonosti tai olisit kohdannut absoluuttisen kurjan työkaverin, älä puhu pahaa muista työpaikoista. 

Selvitä huolella etukäteen myös se, missä haastattelu on ja kenelle voit ilmoittaa, jos jostakin katastrofaalisesta syystä et pysty olemaan ajoissa.